Sunday, October 25, 2009

Tanah Tol Lagi

Sembang mengenai tanah tol ni, banyaklah bab yang boleh dikaitkan, aku nak buat karangan sikit mengenai tanah tol yang aku pohon dulu.

Tiga tahun lepas aku ada beli tanah kebun dekat dengan Pekan Rasa. Jadi sebelum buat bayaran akhir, aku lantiklah Jurukur untuk ukur dan cari lokasi sebenar tanah ni. Dua hari kemudian aku pergi Site Visitlah. Aduh Harunyaaa, Jauhnyaaa, bertambah haru lagi bila jalan nak pergi ke tanah tu dah tak ada, dah naik hutan rimba.. tanah tu memang baik (first class kalau nak buat dusun, siap dengan anak sungai tuuu.) tapi takde jalan je..

Fikir punya fikir, berbaloi tak aku beli tanah ni, aku dah mula tak syoklah, dulu masa aku pergi tengot dengan tuan tanah dia cakap dekat dengan jalan besar, siap tunjuk lokasi lagi. he he he aku pun tak salahkan dia, manalah dia tahu lokasi sebenar tanah ni, lagipun dia dapat tanah tu pun sebabnya dia orang lama dan banyak berbakti kepada nusa dan bangsa, jadi dapatlah tanah anugerah, tahniah.

Nasib menyebelahi aku, masa site Visit tu, Tuan tanah jont sama, sampai setengah jalan dia semput dah tak larat nak pergi lagi, he he enjin lama beb,(ish.. mengumpat ni) takpa raya nanti aku minta maaf sebab tangan jahat sikit ni. Jadi selepas tengot tanah tu, aku bincang balik dengan tuan tanan. Harga lama kena "counting" semula. Dia ni jenis pemurah rupanya, terus dia setuju je. terkunci mulut aku jab, ingat nak berhujah sikit, sebab apa aku nak bincang balik harga tanah ni. Dia saja nak bagi tanah tu kat aku, sebab dia dah tak larat nak usahakan tanah tu, tapi takkanlah nak bagi free je (fahamlah aku).

Lepas aku bayar baki akhir tanah tu, aku bayar upah Juruukur tu.. aku buat semakkan akhir dekat pejabat tanah.. Lepas buat semakan tu, aku balik ofis tengot google Map, tengot (Lembar Piawai) orang terlibat dengan tanah tahulah apa benda ni. Laaa ada tanah kosong kat sebelah tanah yang aku beli tu. Nasib baik atau murah rezeki ni...
he he he kita minum dulu, sambung esok..

No comments:

Post a Comment